به گزارش شهرآرانیوز؛ وقایع مهم صدر اسلام درکنار تأثیر عمیق در هنگام وقوع، در جغرافیای زمان و مکان محصور نماندهاند و با گذشت قرنها هنوز هم افقگشایی میکنند و راهکار پیشپای ما میگذارند.
«مباهله» (یعنی لعنت فرستادن و نفرین کردن دروغگو از طرف خداوند) نیز از آن دست وقایعی است که نهفقط در زمان رسول خدا (ص) بلکه تا امروز و قیامت، نقشه راه جذب قلبها و راهبرد نرم همراه کردن مخالفان با جبهه حق را ترسیم میکند و یادمان میدهد که در بحبوحه فریبکاریها و عملیاتهای رسانهای دشمن، چطور به دنیا ثابت کنیم ما برحقیم. در اینباره با حجتالاسلاموالمسلمین جواد سلیمانی، عضو هیئتعلمی مؤسسه امامخمینی (ره)، استاد تاریخ اسلام و کارشناس برنامه تلویزیونی «سوره»، گفتوگو کردهایم.
واقعه مباهله در شرایطی رخ داد که علمای مسیحی نجران نمیپذیرفتند اسلام بهعنوان شریعت خاتم بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است و سخنان حضرت ختمیمرتبت (ص) برحق و اسلام دینی آسمانی است، لذا رسول اکرم (ص) به دستور خدای متعال به آنها پیشنهاد دادند بهمنظور مباهله (نفرین کردن دیگری)، شما با عزیزان خود بیایید و ما هم با عزیزان خود میآییم، پس در روز مباهله ایشان با حضرت امیرالمؤمنین (ع)، حضرت زهرا (س) و امامحسن (ع) و امامحسین (ع) راهی مکان موعود شدند و آیه نازل شد: «فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ ا... عَلَی الْکاذِبِینَ» (سوره آلعمران: ۶۱) تا از خدا بخواهیم نفرین او بر اهل باطل جاری شود.
پیام بزرگ مباهله برای ما، بیداری جامعه با ایثار جان خود و عزیزانمان است؛ گاه بیداری جامعه با برخورد نظامی ممکن نمیشود.
بهعبارت دیگر زمانی ما با حکومت و حاکمی قلدر و جلاد روبهرو هستیم که باید با فشار نظامی و خوف و ترس، او را سر جایش بنشانیم، اما در بسیاری از مواقع طرف مقابل، دیکتاتور و جلاد نیست، بلکه فهم لازم را درباره مسائل ندارد.
یکی از راههای مواجهه با چنین افرادی، آن است که همه سرمایه و عزیزانمان را به مدد بگیریم و با ایمان به حقانیت راه خود، به میدان برخورد و مواجهه برویم تا طرف مقابل دریابد که حاضریم برای اثبات حق و اعتقادی که به آن داریم، از همه هستی خود بگذریم؛ چنانکه پیامبر (ص) عزیزترین افراد خانواده خود را به میدان مباهله بردند.
مباهله به تاریخ نشان داد که یک راه بیدار کردن افراد و جامعه، ایثار جان خود و عزیزانمان است تا دلهای نظارهگر، بیدار و جذب شود و جامعه بهسمت حق بیاید. حضرت سیدالشهدا (ع) نیز برای بیدار کردن جامعه عصر خود از این روش استفاده کردند. در زمان مباهله، علمای مسیحی وقتی دیدند پیامبر (ص) با اهلبیت خود آمدهاند، از مباهله ترسیدند و گفتند: اگر پیامبر (ص) برحق نبود، با نزدیکانش به میدان نمیآمد. امامحسین (ع) هم برای بیدارگری جامعه به این نتیجه رسیدند که باید جانبازی کنند و با زن و فرزند و خانواده و یاران و عزیزانشان، راهی کربلا شدند؛ چون میدانستند که این خونها بیدارکننده است و چنین هم شد.
امام حسین (ع) بعد از شهادت حضرت مسلم (ع) میدانستند که پیروزی ظاهری برایشان حاصل نمیشود و به شهادت میرسند، اما دنبال بیدارگری بودند؛ چنانکه بعد از عاشورا، همان دلهای زنگارگرفته اهل کوفه بیدار شد و عدهای هم تا پای شهادت پیش رفتند و جامعه متحول شد. امروز هم همین است؛ اگر بخواهیم انقلاب اسلامی را در این مرحله به دنیا صادر کنیم، از راههای بیداری دلها، آن است که همه ظرفیتهای خود اعم از جان و مال و آبرو را به میدان بیاوریم و در راه این آرمان هزینه کنیم.
وقتی پیامبر (ص) مباهله را پذیرفتند، دلهای آگاه میگویند اگر اینها برحق نبودند، چطور تا این اندازه ایستادگی کردند؛ چنانکه مردم غزه و لبنان و ملت ایران و یمن با همه دارایی و هستی خود پای حق ایستادهاند که این ایستادگی و نهراسیدن، راهبردی مهم و مؤثر برای بیداری قلبها و افکار است، لذا امروز بر اثر مقاومت، بیداریهایی در جهان رخ داده است و موضعگیریهای تند و صریح علیه استکبار و مزدورانش میشود. این نشان میدهد که اگر در راه آرمانهای مقدس هزینه کنیم، حقانیت آرمان ما ثابت میشود و دیگران را به مسیر هدایت جذب میکند.
درس مهم دیگر مباهله آن است که بدانیم باید در راه حق هزینه کنیم و این مسیر بدون هزینه به مقصد و مقصود نمیرسد. اگر پیامبر اسلام (ص) چنین هزینهای را از خانواده خود نمیکردند، اسلام جهانی نمیشد، لذا جوهره و خمیرمایه مباهله، این است که با همه هستی و عزیزترینهای خود به میدان مواجهه با مخالفان و دشمنان برویم.
امروز این هزینه کردن، آمدن با همه وجود به میدان جهاد است. وقتی دنیا این همه ایثار را میبیند، اینکه حاضریم در راه حق فرماندهان ارشد نظامی و دانشمندان هستهایمان را تقدیم کنیم، متوجه حقانیت ما میشود؛ چون اگر صرفا بهدنبال حکومت و تسلط بر دیگران بودیم، این هزینهها در راه آرمان معنا نداشت. ملتهای دنیا این حقیقت را میبینند و حق را درک میکنند.